Jak wygląda regeneracja kompresora śrubowego

Regeneracja kompresora śrubowego to skomplikowany i precyzyjny proces, który wymaga wiedzy, doświadczenia oraz specjalistycznych narzędzi. Kompresory śrubowe stosowane są nie tylko w pojazdach sportowych, ale też w przemyśle, gdzie najważniejsza jest ich niezawodność i wydajność. Proces regeneracji najczęściej wykonują wyspecjalizowane firmy, choć możliwy jest również serwis w zaawansowanych warsztatach motoryzacyjnych. Pierwszym krokiem jest demontaż kompresora z silnika lub stanowiska testowego. Po jego zdjęciu rozkłada się go na części pierwsze: obudowa jest otwierana, a wirniki śrubowe (rotory), łożyska, uszczelnienia i przekładnie oddzielane od siebie. Następnie wszystkie elementy są szczegółowo analizowane pod kątem zużycia, pęknięć, śladów korozji, zarysowań lub deformacji. Kluczowym etapem jest pomiar luzów na łożyskach i rotora śrubowego oraz inspekcja powierzchni ślizgowych. Jeśli jakikolwiek element jest poza tolerancją producenta, podlega wymianie. Wysokiej jakości łożyska wymienia się na nowe, a uszczelki i oringi (zwłaszcza te odpowiadające za szczelność układu olejowego) zastępuje się fabrycznie nowymi częściami. Rotory śrubowe poddaje się czyszczeniu chemicznemu lub mechanicznemu, by usunąć wszelkie osady, nagar i pozostałości oleju; w razie potrzeby wykonuje się też ich polerowanie. Po skompletowaniu części przeprowadza się staranny montaż, zachowując fabryczne tolerancje oraz precyzyjnie dozując smary i środki uszczelniające. Gotowy kompresor jest testowany na stanowisku pomiarowym pod kątem wydajności, szczelności i poziomu hałasu – często test trwa nawet kilkadziesiąt minut w różnych zakresach pracy. Dopiero po pozytywnej weryfikacji jednostka wraca do użytkownika lub montowana jest w pojeździe. Regeneracja kompresora śrubowego pozwala na przywrócenie fabrycznych parametrów i znaczące przedłużenie żywotności podzespołu przy znacznie niższych kosztach niż zakup nowego kompresora.