Testowanie systemów hamowania awaryjnego i asystentów jazdy w warunkach drogowych to złożony proces mający na celu sprawdzenie ich niezawodności oraz skuteczności przed dopuszczeniem samochodu do produkcji lub aktualizacji homologacji funkcji. W warunkach rzeczywistych test polega m.in. na ustawieniu na torze przeszkód: statycznych (manekiny, barykady) oraz dynamicznych (pojazdy, rowerzyści, piesi na torze kolizyjnym). Pojazd testowy z aktywnym systemem AEB porusza się po zadanym torze z określoną prędkością — kontroluje się, czy system wykrywa przeszkody na czas, ostrzega kierowcę (sygnały dźwiękowe, wizualne), i czy w razie braku reakcji wywołuje skuteczne, mocne hamowanie. Dla potwierdzenia działania Lane Assist samochód testuje się na drogach z różnym oznakowaniem poziomym, także przy słabej widoczności (noc, mgła, deszcz) oraz w przypadku niepełnych lub zniszczonych linii (test adaptacji algorytmu). Symuluje się gwałtowne manewry poprzedzających pojazdów oraz zmienny ruch pieszych — kluczowe jest, czy system reaguje w setnych sekundy, nie generując zbyt wielu fałszywych alarmów. Test może być prowadzony na specjalnych torach certyfikacyjnych oraz w ruchu miejskim, z rejestracją parametrów czujników oraz weryfikacją komunikatów o błędach. W Europejskiej procedurze Euro NCAP badane są także scenariusze „real world” (np. rowerzysta wpadający na trasę, zajechanie drogi przez inne auto, jazda w korku). Po pozytywnym przejściu testu producent publikuje raport, a sam system otrzymuje certyfikat skuteczności, który jest później podstawą do oceny bezpieczeństwa samochodu.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jak wygląda test systemu w warunkach drogowych