Uszczelka podstawy filtra oleju to element odpowiadający za szczelność połączenia między podstawą filtra a blokiem silnika. Jej uszkodzenie to jedna z najczęstszych przyczyn wycieków oleju w okolicy filtra. Uszkodzona uszczelka może mieć postać spękanej, stwardniałej lub zdeformowanej gumy. Często traci elastyczność, staje się płaska i nie przylega już dokładnie do powierzchni, przez co olej zaczyna przesączać się na zewnątrz. Typowe objawy to widoczne ślady oleju wokół podstawy filtra, plamy pod samochodem oraz stopniowy spadek poziomu oleju. W niektórych przypadkach uszkodzeniu ulegają także plastikowe tulejki lub oringi, które są częścią zestawu uszczelniającego – ich spłaszczenie lub pęknięcie powoduje intensywny wyciek. Uszkodzona uszczelka może być także przyczyną zapalenia się kontrolki ciśnienia oleju, jeśli wyciek jest na tyle duży, że powoduje spadek ciśnienia w układzie smarowania. Warto pamiętać, że uszczelka podstawy filtra oleju powinna być wymieniana przy każdej wymianie filtra, a powierzchnie styku dokładnie oczyszczone i odtłuszczone. Montaż nowej uszczelki powinien odbywać się zgodnie z zaleceniami producenta, z zachowaniem odpowiedniego momentu dokręcania śrub. Ignorowanie wycieków z tego miejsca prowadzi do szybkiego spadku poziomu oleju, ryzyka zatarcia silnika i kosztownych napraw.