Jak wykonać jazdę testową z aktywnym systemem AEB

Jazda testowa z aktywnym systemem awaryjnego hamowania (AEB – Autonomous Emergency Braking) wymaga dokładnego zaplanowania i zachowania wszystkich zasad bezpieczeństwa, by rzetelnie zweryfikować skuteczność i reakcję układu. Przygotowanie rozpoczyna się od sprawdzenia instrukcji producenta – nie każdy samochód pozwala na testowanie AEB w warunkach niekontrolowanych, a ingerencja w system poza autoryzowanym serwisem może skutkować utratą gwarancji. Należy wybrać bezpieczne, zamknięte miejsce: poligon, duży parking lub tor testowy z odpowiednią widocznością oraz nawierzchnią. Wykluczone jest prowadzenie testu na drogach publicznych. Do symulacji przeszkody najlepiej użyć specjalnych nadmuchiwanych „tarcz”, manekinów testowych lub miękkich, nietwardych obiektów, które nie spowodują szkód w pojeździe, np. kartonów lub pianek. Przed testem sprawdzić należy kalibrację czujników i upewnić się, że szyba, radar oraz kamera są czyste i nieuszkodzone. Jazda powinna odbywać się z niewielką prędkością (10–30 km/h), zależnie od zaleceń producenta systemu AEB, przy zapiętych pasach wszystkich pasażerów. Operator odgrywający „przeszkodę” powinien znajdować się poza strefą testu. Po skierowaniu pojazdu na przeszkodę, kierowca trzyma nogę w pobliżu hamulca, lecz nie ingeruje w jazdę — system ostrzeże o zagrożeniu wizualnie/dźwiękowo, po czym aktywuje hamowanie, jeśli nie będzie reakcji kierowcy. Test można powtórzyć kilkakrotnie, by ocenić powtarzalność reakcji i czy system uruchamia się we właściwym momencie. Po jeździe należy zrobić diagnostykę komputerową, aby sprawdzić możliwe błędy lub kody ostrzeżeń. Każda jazda testowa musi odbywać się z pełną kontrolą bezpieczeństwa i pod nadzorem osób doświadczonych – testy niezgodne z instrukcją niosą ryzyko uszkodzenia auta lub utraty gwarancji.