Tryb awaryjny (notlauf) w samochodzie aktywuje się, gdy sterownik wykryje poważny problem z układem napędowym lub silnikiem. Awaria sprzęgła może być jednym z powodów wprowadzenia auta w tryb awaryjny, szczególnie w nowoczesnych pojazdach z elektronicznie sterowanym sprzęgłem, automatyczną skrzynią biegów lub systemem start-stop. Typowe objawy to ślizganie się sprzęgła, wzrost obrotów bez przyspieszenia, trudności z ruszaniem, szarpanie, utrata mocy oraz zapalenie się kontrolki ostrzegawczej. W trybie awaryjnym samochód może ograniczyć moc, zablokować niektóre biegi lub uniemożliwić zmianę przełożeń. Diagnostyka polega na odczytaniu kodów błędów za pomocą komputera diagnostycznego oraz sprawdzeniu stanu sprzęgła – ślizganie, brak pełnego wysprzęglania, nietypowe dźwięki czy opóźniona reakcja na gaz to sygnały, że sprzęgło wymaga pilnej naprawy. W razie wykrycia awarii sprzęgła nie należy kontynuować jazdy w trybie awaryjnym, by nie doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń skrzyni biegów i innych podzespołów.