Jednym z najprostszych sposobów jest obserwacja objawów eksploatacyjnych. Do najczęstszych należą: nieuzasadniony ubytek płynu chłodniczego, pojawienie się białego dymu z wydechu, wzrost temperatury pracy silnika, obecność oleju w płynie chłodniczym lub odwrotnie – płynu chłodniczego w oleju. Takie symptomy mogą wskazywać na nieszczelność głowicy lub mikropęknięcia, przez które dochodzi do mieszania się cieczy eksploatacyjnych.
Ważnym narzędziem diagnostycznym jest test na obecność spalin w układzie chłodzenia. Wykonuje się go za pomocą specjalnego testera z płynem wskaźnikowym, który zmienia kolor w obecności gazów spalinowych. Jeśli tester wykryje spaliny w płynie chłodniczym, istnieje duże prawdopodobieństwo, że w głowicy lub uszczelce pojawiły się mikropęknięcia.
Inną metodą jest pomiar ciśnienia w układzie chłodzenia. Specjalna pompka pozwala wytworzyć nadciśnienie w układzie i obserwować, czy ciśnienie utrzymuje się na stałym poziomie. Szybki spadek ciśnienia może świadczyć o nieszczelności, która może być efektem mikropęknięcia.
Warto także zwrócić uwagę na stan świec zapłonowych. Jeśli na jednej lub kilku świecach pojawia się biały, mleczny osad, może to oznaczać przedostawanie się płynu chłodniczego do komory spalania przez mikropęknięcie w głowicy.
W warsztatach stosuje się również badanie endoskopowe. Specjalna kamera wprowadzana przez otwór świecy zapłonowej lub wtryskiwacza pozwala obejrzeć wnętrze cylindra i głowicy. Dzięki temu można wykryć ślady płynu chłodniczego, nagaru lub widoczne pęknięcia.
W przypadku podejrzenia mikropęknięć, warto także wykonać test szczelności układu chłodzenia przy różnych temperaturach pracy silnika. Często pęknięcia ujawniają się dopiero po rozgrzaniu jednostki, gdy metal rozszerza się pod wpływem ciepła.
Podsumowując, wykrycie mikropęknięć w głowicy bez demontażu jest możliwe dzięki obserwacji objawów, testom na obecność spalin w układzie chłodzenia, pomiarom ciśnienia, badaniu świec zapłonowych oraz diagnostyce endoskopowej. Szybka reakcja na pierwsze symptomy pozwala uniknąć poważnych uszkodzeń silnika i kosztownych napraw.