Usterki układu zapłonowego bardzo często ujawniają się podczas pracy silnika na biegu jałowym, kiedy obciążenie jest minimalne, a wymagania co do stabilności zapłonu – największe. Najbardziej charakterystycznym objawem jest nierówna praca silnika – jednostka szarpie, drży, a obroty falują. W skrajnych przypadkach silnik może gasnąć lub mieć trudności z ponownym uruchomieniem. Wypadanie zapłonu objawia się chwilowymi przerwami w pracy jednego lub kilku cylindrów, co można zaobserwować jako drgania kierownicy, wibracje nadwozia czy nawet dźwięk „czkawki” w wydechu. Często pojawia się intensywny zapach niespalonego paliwa oraz dymienie z rury wydechowej. Do wykrycia usterki warto zacząć od wizualnej kontroli świec – ich stan, kolor i obecność nagaru mogą wiele powiedzieć o problemie. Następnie należy sprawdzić przewody zapłonowe pod kątem pęknięć, przebić i korozji końcówek. Test cewki zapłonowej, pomiar rezystancji i napięcia oraz zamiana podejrzanych elementów między cylindrami pozwalają zlokalizować źródło problemu. W nowoczesnych autach warto wykonać diagnostykę komputerową, ale nawet bez niej objawy na biegu jałowym są często wystarczająco charakterystyczne, by wskazać na usterkę zapłonu.
Strona główna Porady Układ zapłonowy Jak wykryć usterkę zapłonu przy pracy silnika na biegu jałowym?