Zwarcie w instalacji czujnika MAF (Mass Air Flow) można wykryć stosując połączenie diagnostyki komputerowej i podstawowych testów elektrycznych. Do typowych objawów zwarcia należą: natychmiastowe zapalenie kontrolki „check engine”, pojawienie się błędów typu P0102 (sygnał niski/zwarcie do masy) lub P0103 (sygnał wysoki/zwarcie do plusa), brak reakcji na wymianę/zamianę czujnika MAF na nowy, nagła utrata mocy oraz gasnący silnik lub wejście w tryb awaryjny zaraz po włączeniu zapłonu. Proces wykrywania zwarcia warto zacząć od skontrolowania przewodów prowadzących do MAF – szczególnie pinu sygnałowego (najczęściej środkowy pin) oraz masy i zasilania. Za pomocą multimetru ustawionego na test ciągłości oraz funkcji „beep” sprawdzamy, czy nie występuje zerowa oporność między pinem sygnałowym a masą (zwarcie) lub plusem (przewody muszą być odseparowane). Niskie napięcie na wyjściu nawet po odpięciu MAF jest objawem zwarcia, podczas gdy prawidłowe powinno wynosić 0,6–1 V przy wyłączonym silniku. Warto również sprawdzić wiązkę pod kątem przetarcia, zabrudzenia lub obecności płynów wewnątrz przewodów. Jeżeli cała instalacja jest wilgotna (po myciu silnika, zalaniu samochodu), zwarcia mogą powstawać okresowo i skutkować naprzemienną obecnością błędów. Najskuteczniejszą metodą wykrycia zwarcia jest rozpięcie złącza, odłączenie akumulatora i pomiar oporu między pinami przewodów przy jednostce sterującej ECU – możliwość wykrycia zwarcia do masy lub zasilania pozwala szybko namierzyć problematyczny fragment wiązki. Diagnoza komputerowa powinna wskazać usterkę nawet w obwodzie otwartym, ale regularne sprawdzanie przewodów (zwłaszcza w autach po naprawach blacharskich czy tuningu) pozwoli uniknąć przedwczesnych awarii całego układu dolotowego i poważnych wydatków na niepotrzebną wymianę MAF.