Jak zachować się, gdy system samodzielnie hamuje

Automatyczna interwencja systemów hamowania awaryjnego (AEB, ACC) jest zawsze sytuacją wymagającą natychmiastowej reakcji i pełnej koncentracji kierowcy. Jeśli samochód samodzielnie rozpoczyna hamowanie – niezależnie, czy jest to spowodowane dynamicznym pojawieniem się przeszkody, czy wykryciem nieuniknionego zderzenia – najważniejsze jest, by nie panikować oraz nie wykonywać gwałtownych, nieprzewidywalnych ruchów kierownicą. Po pierwsze: mocno trzymaj kierownicę obiema rękami i przygotuj się na pełne zatrzymanie lub intensywne zwolnienie pojazdu. Unikaj gwałtownego omijania przeszkód, które system sklasyfikował jako zagrożenie, chyba że naprawdę widzisz wolne miejsce i możesz bezpiecznie zmienić tor jazdy. Zawsze miej nogę gotową do podjęcia aktywnego hamowania lub natychmiastowego przyspieszenia, jeśli wymaga tego sytuacja (np. system pomyli się i zinterpretuje jako przeszkodę nieszkodliwy obiekt). Jeśli czujesz, że interwencja jest nieuzasadniona, możesz przejąć kontrolę – w wielu autach naciśnięcie pedału gazu lub gwałtowny ruch kierownicą przerwie automatyczne hamowanie. Upewnij się, że sytuacja „po kontrolce” jest opanowana, sprawdź drogę dookoła pojazdu i ewentualnie zatrzymaj się na poboczu, aby ocenić, co wywołało interwencję systemu. Jeśli automatyczne hamowanie występuje często lub bez powodu, należy niezwłocznie udać się do serwisu – wadliwa interpretacja sygnałów czujników zagraża bezpieczeństwu ruchu. Przede wszystkim bądź uważny i nie traktuj systemu jako pełnego zamiennika dla własnej czujności – technologie mają wspierać prowadzenie, a nie przejmować pełną odpowiedzialność.