Jak zachowuje się auto w trybie awaryjnego manewru

Tryb awaryjnego manewru (Emergency Maneuver Assist, EMA) to zaawansowana funkcjonalność nowoczesnych systemów ADAS, która uruchamia się w sytuacji bezpośredniego zagrożenia kolizją i braku reakcji ze strony kierowcy. System analizuje otoczenie pojazdu za pomocą radarów, kamer oraz czujników ultradźwiękowych i – jeżeli rozpozna przeszkodę na torze jazdy – aktywuje sekwencję ratunkową. Jej początek to najpierw alarmy dźwiękowe i wizualne, a następnie natychmiastowe przygotowanie układu hamulcowego (doładowanie ciśnienia, skrócenie drogi hamowania) oraz wstępne napięcie pasów bezpieczeństwa. W krytycznym momencie EMA może przejąć kontrolę nad układem kierowniczym i napędem: auto wykonuje autonomiczny manewr ominięcia przeszkody na pasie (w granicach możliwości) lub inicjuje energiczne hamowanie połączone z korektą toru jazdy. Większość rozwiązań przeznaczona jest do działania na autostradach i drogach szybkiego ruchu, ale coraz częściej EMA wspiera też jazdę miejską, np. podczas wyjeżdżania z podporządkowanej ulicy. Po zakończeniu manewru pojazd przechodzi w tryb „safe stop” – minimalizuje ryzyko wtórnych zdarzeń, uruchamia światła awaryjne i oczekuje na reakcję kierowcy. Cały proces jest dokumentowany w pamięci auta (czarna skrzynka), by pomóc w analizie incydentu. Sprawne działanie EMA wymaga regularnej kalibracji czujników i aktualizacji oprogramowania.