Jak zachowuje się auto z uszkodzonym napędem tylnym

Uszkodzenie napędu tylnego w samochodzie z układem 4×4 znacząco zmienia zarówno zachowanie pojazdu, jak i bezpieczeństwo jazdy. W większości współczesnych aut z napędem na cztery koła (szczególnie typu Haldex, xDrive, 4Motion) tylna oś jest dołączana automatycznie lub stanowi istotny element rozdziału momentu napędowego. Jeśli dojdzie do awarii dyferencjału, półosi lub mostu, pojazd może przejść w tryb przednionapędowy (FWD). Objawy uszkodzenia to m.in.: wyraźna podsterowność podczas ruszania i jazdy na śliskim, znacznie słabsza trakcja przy ruszaniu pod górę, szybkie buksowanie kół przedniej osi, wyświetlanie ostrzeżeń typu „AWD disconnected”/„4×4 fault”, migające kontrolki ESP/ABS, narastające hałasy lub metaliczne stuki z tyłu pojazdu, a przy poważnym uszkodzeniu – wycieki oleju i dym spod podwozia. Jeżeli awaria nie zostanie wykryta przez sterownik, ryzykujemy dalsze uszkodzenia, przeciążenie przednich komponentów układu przeniesienia napędu i utratę kontroli w krytycznych warunkach, np. na śniegu. W starszych konstrukcjach mechanicznych jazda z uszkodzoną tylną osią prowadzi do poważnych przeciążeń skrzyni rozdzielczej. Zalecane jest natychmiastowe zatrzymanie auta po wystąpieniu objawów i skierowanie się do serwisu, by uniknąć ryzyka unieruchomienia i kosztownej naprawy całego układu.