Tempomat – zarówno klasyczny, jak i adaptacyjny – został zaprojektowany z myślą o utrzymaniu stałej prędkości lub bezpiecznego dystansu od pojazdu poprzedzającego, jednak wyprzedzanie to moment, w którym jego zachowanie zależy od typu i ustawień systemu. W przypadku klasycznego tempomatu, sprzęgło lub mocne naciśnięcie gazu (kickdown) dezaktywuje tryb automatyczny – kierowca przejmuje pełną kontrolę podczas manewru, a po zakończeniu wyprzedzania może powrócić do zadanej prędkości jednym przyciskiem. Tempomat adaptacyjny działa bardziej zaawansowanie: system analizuje odległość od samochodu z przodu za pomocą radaru i kamer – podczas wyprzedzania, kiedy kierunkowskaz sygnalizuje zamiar zmiany pasa, tempomat często samoczynnie przyspiesza do wcześniej ustawionej wartości (jeśli droga jest wolna). W nowoczesnych układach ACC tempomat wykrywa także pojazdy na pasach sąsiednich, ogranicza gwałtowne przyspieszenia i potrafi płynnie zintegrować manewr wyprzedzania bez szarpnięć. W trybie sportowym lub dynamicznym, adaptacyjny tempomat podnosi tolerancję na szybszą reakcję, a niektóre systemy rozpoznają kiedy wyprzedzanie jest niemożliwe (np. podwójna linia ciągła, zakaz), nie aktywując zwiększania prędkości. Po zakończeniu manewru i powrocie na swój pas, tempomat automatycznie przywraca jazdę zgodnie z ustawionym tempem. W samochodach z funkcją wspomagania zmiany pasa, wyprzedzanie jest dodatkowo wspierane przez kontrolę martwego pola i monitorowanie pojazdów zbliżających się z tyłu. Warto zachować czujność – na niektórych odcinkach autostrad tempomat, jeśli wykryje pojazd z przodu, może sam zwolnić, a przy wyprzedzaniu wymaga silniejszego wciśnięcia gazu przez kierowcę, by przejąć na chwilę kontrolę nad prędkością.