Jak zmierzyć pobór prądu w spoczynku?

Pomiar poboru prądu w spoczynku to jedna z podstawowych czynności diagnostycznych pozwalających ocenić, czy akumulator nie jest nadmiernie obciążany przez układ elektryczny samochodu podczas postoju. Prawidłowy pobór prądu w stanie spoczynku powinien wynosić około 0,03–0,05 A (30–50 mA), choć w nowoczesnych, bogato wyposażonych autach może sięgać nawet 0,08 A. Do pomiaru niezbędny jest multimetr ustawiony na pomiar natężenia prądu stałego (najlepiej w zakresie do 10 A) oraz klucz do odkręcenia klemy akumulatora. Przed rozpoczęciem pomiaru należy upewnić się, że silnik i wszystkie odbiorniki prądu (światła, radio, ładowarki, klimatyzacja, itp.) są wyłączone, a kluczyk lub karta znajduje się poza pojazdem. Następnie odłączamy klemę minusową od akumulatora i wpinamy multimetr szeregowo pomiędzy klemę a biegun akumulatora. Po zamknięciu auta i odczekaniu 30–40 minut, aż wszystkie systemy przejdą w tryb uśpienia, odczytujemy wartość poboru prądu. Jeśli wynik przekracza 0,05–0,08 A, należy szukać przyczyny nadmiernego poboru – może to być np. uszkodzony moduł komfortu, radio, alarm, sterowniki lub inne urządzenia pracujące w tle. Po zakończonym pomiarze należy wypiąć multimetr i ponownie zamontować klemę minusową, dokładnie ją dokręcając. Regularna kontrola poboru prądu w spoczynku pozwala uniknąć problemów z rozładowującym się akumulatorem i przedłuża jego żywotność.