Jakie auta pozwalają na regulację kąta otwarcia

Coraz więcej nowoczesnych samochodów wyposaża się w inteligentne systemy otwierania bagażnika z możliwością regulacji kąta otwarcia klapy. Opcja ta jest szczególnie praktyczna tam, gdzie nad pojazdem znajduje się ograniczona przestrzeń – w garażach podziemnych, na ciasnych parkingach lub pod wiatami. Regulacja kąta otwarcia dostępna jest najczęściej w autach klasy średniej i wyższej z elektrycznym napędem klapy bagażnika. Do pojazdów umożliwiających takie ustawienia można zaliczyć m.in.: Audi (systemy Advanced Key), BMW (Comfort Access), Mercedes-Benz (Easy-Pack), Volkswagen (Easy Open/Close w Passacie i Tiguanie), Skoda (Hands-Free w Superb, Octavia), Kia (Smart Power Tailgate), Hyundai (Smart Tailgate), a także wybrane modele marek premium jak Lexus, Volvo, Jaguar czy Land Rover. W praktyce procedura polega zwykle na zatrzymaniu klapy podczas otwierania w oczekiwanym położeniu, przytrzymaniu przycisku programowania (na klapie lub pilocie) do momentu potwierdzającego sygnału dźwiękowego. Niektóre auta oferują regulację kąta w wyświetlaczu komputera pokładowego (np. funkcje samochodu→bagażnik→pozycja końcowa). Chociaż rozwiązanie to najczęściej obecne jest w SUV-ach, crossoverach i kombi, także miejskie samochody z opcjonalnym napędem elektrycznym klapy coraz częściej można tak skonfigurować. Niewątpliwą zaletą tej technologii jest ochrona lakieru klapy, zapobieganie uszkodzeniom i dostosowanie auta do indywidualnych warunków eksploatacyjnych. Przed programowaniem warto zapoznać się z instrukcją obsługi, gdyż poszczególne marki mogą różnić się szczegółami procesu.