Napęd 4×4, mimo postępującej automatyzacji i inteligentnych rozwiązań, to układ podatny na typowe błędy eksploatacyjne, które mogą doprowadzić do całkowitego lub częściowego zablokowania jego działania. Pierwszym i najczęściej popełnianym błędem jest zaniedbanie regularnej wymiany oleju w układzie przekładni rozdzielczej oraz mostach napędowych. Zużyty lub zanieczyszczony olej powoduje wzrost tarcia, przegrzewanie elementów, przyspieszone zużycie przekładni stożkowych, satelitów i mechanizmów różnicowych. Kolejnym typowym zaniedbaniem jest ignorowanie sygnalizacji usterek na desce rozdzielczej – lampki ostrzegawcze (np. „4WD”, „AWD”, „Check 4×4”) zazwyczaj nie zapalają się bez powodu. Błędy podczas użytkowania napędu dotyczą też wyboru nieodpowiedniego trybu jazdy: włączenie blokady mostów lub jazda na trybie 4H/4L na twardym podłożu prowadzą do przeciążenia wałów i uszkodzenia sprzęgieł bądź skrzyni rozdzielczej. Częstym błędem eksploatacyjnym jest również używanie opon o różnym bieżniku lub rozmiarze na przedniej i tylnej osi – powoduje dobijanie mechanizmów różnicowych, generuje mikronaprężenia i prowadzi do awarii sprzęgła rozdzielającego moment obrotowy. Do awarii przyczyniają się także nieprawidłowe ciśnienie w ogumieniu oraz przeciążanie samochodu (długotrwała jazda w terenie z maksymalnym obciążeniem). Niekiedy powodem zablokowania jest awaria czujników systemowych (prędkości obrotowej kół, czujnika temperatury), które przekłamują pracę elektroniki i wyłączają napęd w trybie awaryjnym. Warto podkreślić, że samodzielne próby regeneracji sprzęgieł, blokad, czy awaryjne „oszukiwanie” czujników mogą prowadzić do dużo poważniejszych i kosztownych napraw. Najlepszą profilaktyką jest regularny serwis, stosowanie się do zaleceń producenta i szybka reakcja na każde, nawet najmniejsze, oznaki nienaturalnej pracy napędu 4×4.