Jakie błędy pojawiają się w układzie hybrydowym

Układ hybrydowy, choć niezwykle oszczędny i zapewniający świetne osiągi w ruchu miejskim, nie jest pozbawiony typowych usterek. Najczęstsze błędy pojawiające się w układach hybrydowych dzielą się na trzy grupy: błędy baterii trakcyjnej, systemu inwertera/motor-generatora oraz układów chłodzenia i zarządzania energią. Wśród najbardziej charakterystycznych dla hybryd Toyota, Lexus, Honda czy Kia spotyka się: kody P0A80 (błąd zużycia baterii HV), P0A1A/P3000 (usterki komunikacji lub kontroli systemu baterii), P0A93 (problemy z pompą chłodzenia inwertera), P0A7F (spadek pojemności akumulatora HV), czy P0AFA (usterki kontroli ładowania baterii przez generator). Często występują też usterki inwertera związane z przegrzaniem (błąd P0A78), a także awarie ładowania z sieci (plug-in) – uszkodzenia złącz, bezpieczników lub przewodów. W pojazdach eksploatowanych w trudnych warunkach lub po zalaniu dochodzi do uszkodzeń obwodów wysokiego napięcia, skutkujących błędami bezpieczeństwa (np. P0AA6 – wyciek prądu na masę). Typowe objawy błędów to: paląca się kontrolka „check hybrid system”, automatyczne przechodzenie w tryb serwisowy, szybkie rozładowanie baterii, nagły spadek mocy, wyłączanie się napędu elektrycznego przy niskim naładowaniu lub przegrzewie. Niezwykle istotna jest regularna diagnostyka – komputer serwisowy pozwala nie tylko odczytać kod błędu, ale także podejrzeć napięcia cel, temperaturę, prądy ładowania i rozładowania oraz stopień zużycia ogniw. Rzetelny warsztat po wystąpieniu błędu przeprowadzi test obciążeniowy oraz analizę historii regeneracji, co umożliwia podjęcie decyzji o naprawie, oczyszczeniu, wymianie podzespołów lub regeneracji całej baterii.