Jakie błędy powoduje niespójność między kluczem a ECU

Niespójność między kluczem a sterownikiem silnika (ECU) to poważny problem w nowoczesnych pojazdach, który może skutkować szeregiem uciążliwych błędów i unieruchomieniem auta. Najczęściej objawia się to niemożnością uruchomienia silnika – po przekręceniu kluczyka rozrusznik może kręcić, ale silnik nie odpala, a na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka immobilisera lub komunikat „Key Not Recognized”, „Immobiliser Active” czy „Brak autoryzacji klucza”. Komputer pokładowy zapisuje odpowiednie kody błędów, takie jak P0513 (Incorrect Immobilizer Key), P1610 (Lock Mode), P1570 (Engine Start Blocked by Immobilizer), P1620/P1621 (błąd komunikacji immobilisera z ECU). Niespójność może wynikać z rozprogramowania klucza, awarii transpondera, błędów synchronizacji po wymianie akumulatora lub naprawach elektroniki, a także z prób użycia nieoryginalnego klucza lub pilota. W niektórych przypadkach auto uruchamia się, ale gaśnie po kilku sekundach – to efekt braku autoryzacji kodu przez immobiliser. Dodatkowo, pojazd może przejść w tryb awaryjny, ograniczając moc silnika, blokując wybrane funkcje komfortu lub uniemożliwiając otwarcie/zamknięcie drzwi z pilota. Rozwiązaniem jest ponowna synchronizacja klucza z ECU, programowanie transpondera w serwisie lub – w skrajnych przypadkach – wymiana uszkodzonych modułów. Regularna diagnostyka komputerowa i korzystanie z oryginalnych kluczy minimalizują ryzyko niespójności i związanych z nią błędów.