Jakie błędy są typowe po wymianie filtra DPF bez adaptacji?

Wymiana filtra DPF (Diesel Particulate Filter) to zabieg, który coraz częściej pojawia się w serwisach samochodowych, zwłaszcza w pojazdach z dużym przebiegiem lub po awarii układu oczyszczania spalin. Jednak sama mechaniczna wymiana filtra to nie wszystko – nowoczesne samochody wymagają przeprowadzenia adaptacji nowego DPF w sterowniku silnika. Brak tej procedury prowadzi do szeregu typowych błędów i problemów eksploatacyjnych. Najczęstszym objawem jest pojawienie się kontrolki check engine lub komunikatu o błędzie filtra cząstek stałych na desce rozdzielczej. Komputer pokładowy nie rozpoznaje nowego filtra, ponieważ w pamięci sterownika zapisane są dane o stopniu zapełnienia starego DPF, liczbie przeprowadzonych regeneracji i ilości popiołu. Bez adaptacji sterownik wciąż „myśli”, że filtr jest zapchany, co skutkuje zbyt częstym inicjowaniem procesu wypalania lub – przeciwnie – jego całkowitym zablokowaniem. Może to prowadzić do nadmiernego wzrostu poziomu oleju (przez częste niedokończone regeneracje), spadku mocy silnika, przejścia w tryb awaryjny oraz wzrostu zużycia paliwa. W niektórych przypadkach pojawia się także problem z przeprowadzeniem wymuszonej regeneracji serwisowej – komputer nie pozwala na jej rozpoczęcie, ponieważ nie rozpoznaje nowego filtra. Dodatkowo, bez adaptacji mogą pojawić się błędy związane z czujnikami ciśnienia i temperatury, które nie są skalibrowane do nowego DPF. W skrajnych przypadkach brak adaptacji prowadzi do trwałego uszkodzenia nowego filtra, konieczności ponownej wymiany oraz kosztownych napraw układu wydechowego. Po każdej wymianie DPF należy bezwzględnie przeprowadzić procedurę adaptacji przy użyciu komputera diagnostycznego – tylko wtedy sterownik prawidłowo rozpozna nowy filtr, zresetuje liczniki i zapewni poprawną pracę układu oczyszczania spalin.