Prawidłowe dawkowanie paliwa w silniku to zasługa zaawansowanego systemu czujników przesyłających cały czas informacje do jednostki sterującej ECU. Do kluczowych sensorów wpływających na kontrolę dawkowania paliwa zalicza się masowy przepływomierz powietrza (MAF), który informuje o ilości powietrza trafiającej do silnika; czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym (MAP), pozwalający na pośrednią kalkulację ilości masy powietrza zasysanego, oraz sonda lambda, która kontroluje ilość tlenu w spalinach i pozwala nieustannie optymalizować skład mieszanki. Nie można zapomnieć o czujniku położenia wału korbowego, decydującym o momencie wtrysku paliwa i sekwencyjności działania wtryskiwaczy, jak również o czujniku temperatury cieczy chłodzącej (informuje o fazie rozgrzewania silnika — wtedy mieszanka jest wzbogacana). W nowszych jednostkach znaczenie zyskuje także czujnik ciśnienia paliwa, czujnik temperatury paliwa oraz czujnik położenia przepustnicy, które pozwalają optymalizować dawkę jeszcze dokładniej zależnie od aktualnego zapotrzebowania mocy, obciążenia, warunków atmosferycznych czy jakości paliwa. Ich wspólna praca umożliwia nie tylko minimalizowanie spalania paliwa i emisji, ale również pozwala utrzymać wysoką kulturę pracy silnika na każdym etapie eksploatacji. Awaria któregokolwiek z tych czujników skutkuje natychmiastową reakcją komputera — przejściem w tryb awaryjny, wzrostem spalania lub spadkiem mocy, a długofalowo naraża silnik na kosztowne naprawy.