Nowoczesny moduł sterujący klapą bagażnika to nie tylko „przekaźnik” wykonujący polecenia, ale prawdziwy komputer rejestrujący i raportujący szereg istotnych parametrów pracy układu. Dzięki połączeniu z magistralą CAN i własnym oprogramowaniem, z modułu klapy można odczytać m.in.: aktualny przebieg i liczbę cykli otwarcia/zamknięcia (historię ruchu), stany błędów i ostrzeżeń (np. przeciążenia, awarie czujników, zakleszczenia), aktualne i historyczne wartości siły oporu oraz napięcia (przydatne do wykrycia przeciążenia, zatarcia, czy rozładowania akumulatora), pozycje krańcowe klapy (otwarta, zamknięta, programowalne ograniczniki), statusy czujników bezpieczeństwa (detekcja przeszkody, stany krańcówki), a także dane diagnostyczne o czasie pracy siłownika czy liczbie wykrytych kolizji. Dzięki takiej telemetrii serwisant może zidentyfikować zarówno bieżący problem, jak i przewidzieć przyszłe usterki (np. niepokojące wzrosty siły potrzebnej do otwarcia). Moduł zapisuje kody usterek możliwe do odczytu komputerem serwisowym (OBD lub specjalne narzędzia diagnostyczne producenta). W bardziej rozbudowanych wersjach można monitorować temperaturę układu, stan baterii w pilocie, a nawet próbę nieautoryzowanego otwarcia (nieudana próba włamania). Logika modułu bywa coraz częściej zdalnie aktualizowana przez sieć autoryzowanych serwisów. Odczytanie tych wszystkich parametrów pozwala nie tylko szybciej naprawić awarię, ale również lepiej konserwować cały system otwierania klapy.