Jakie dane są zapisywane podczas aktywacji systemów

Aktywacja systemów hamowania awaryjnego (AEB), asystentów pasa ruchu, aktywnego tempomatu czy zaawansowanych funkcji Pre Safe powoduje automatyczny zapis wielu rodzajów danych przez komputer pokładowy pojazdu. Głównie są to: prędkość pojazdu w momencie interwencji, poziom przyspieszenia lub opóźnienia (g), kąt skrętu kierownicy, status hamulców i pedału gazu, ciśnienie w układzie hamulcowym, położenie pojazdu względem pasów ruchu i innych użytkowników, a także dane z czujników radarowych, ultradźwiękowych, lidarów czy kamer. Zapisywane są także tzw. eventy – informacje o nagłej zmianie toru ruchu, aktywacji sygnałów ostrzegawczych (dźwiękowych i wizualnych), liczba aktywowanych poduszek powietrznych lub napinaczy pasów, współrzędne GPS (jeśli pojazd je rejestruje), kod błędu lub alarmu. Dane te trafiają do pamięci EDR (Event Data Recorder, tzw. czarnej skrzynki) oraz do modułów sterujących ADAS. W autach flotowych lub pojazdach z usługą zdalnego monitorowania, część danych może być przesyłana do centralnego serwera floty lub ubezpieczyciela. Często zapisywany jest także czas reakcji kierowcy na alarm systemu oraz jego interakcja (przejęcie kontroli, ominięcie przeszkody, gwałtowne przyspieszenie). Analiza tych danych służy później zarówno diagnostyce serwisowej (ocena poprawności działania systemów), jak i—w razie wypadku—rekonstrukcji przebiegu zdarzenia przez policję lub sąd, a także jako dowód w sprawach ubezpieczeniowych. Systemy najnowszych generacji zapisują także próbki video z sytuacji bezpośrednio przed i po interwencji, a ich zasięg rośnie wraz z implementacją rozwiązań autonomicznych.