Radar tempomatu adaptacyjnego (ACC) to kluczowy komponent składający się na systemy półautonomicznej jazdy i zaawansowane tempomaty. Podczas funkcjonowania ACC przetwarza szereg danych kluczowych dla bezpieczeństwa i dynamicznej kontroli pojazdu. Podstawowe dane zbierane przez radar to: odległość od poprzedzającego pojazdu (mierzona w milisekundach i metrach), względna prędkość zbliżania i oddalania się obiektów, wielkość i typ przeszkody (samochód, motocykl, rower, duży pojazd), a także trajektoria ruchu przedmiotów w polu widzenia (wykrywanie skręcających/nadjeżdżających pojazdów). Radar korzysta ze zmiennego zakresu częstotliwości (najczęściej 24 GHz, 77 GHz) – efekty Dopplera i analizę czasu odbicia fali. Dodatkowo zbiera dane o warunkach pogodowych (intensywność deszczu/śniegu/osłabienie sygnału), kącie pochylenia auta i aktualnej dynamice jazdy (przyspieszenie/hamowanie na podstawie odczytów z innych czujników). Uzupełniająco, system analizuje sygnały z ABS/ESP, czujników prędkości kół oraz – w integracji z nawigacją GPS i kamerą – dane o topografii trasy czy ograniczeniach prędkości. Najnowsze radary są zdolne do rozróżniania toru ruchu pojazdów na sąsiednich pasach, przewidywania manewrów, np. zjazdów z autostrady czy omijania przeszkód oraz – w pojazdach z komunikacją Car2Car – odbierania sygnałów ostrzegawczych o gwałtownym hamowaniu w najbliższym otoczeniu. Wszystkie te dane obrabiane są w czasie rzeczywistym przez komputer pokładowy, dzięki czemu możliwa jest dynamiczna regulacja prędkości, płynne wytracanie/zwiększanie tempa