Jakie elementy najczęściej zużywają się w napędzie 4×4

Układy napędów 4×4, mimo imponującej trwałości, narażone są na wiele obciążeń i skomplikowanych procesów mechanicznych. Regularna eksploatacja w trudnych warunkach czy zaniedbania serwisowe prowadzą do zużycia określonych komponentów. Wśród najczęstszych elementów zużywających się w systemach AWD/4×4 wyróżniamy:

1.Sprzęgła wielopłytkowe(np. Haldex) – wymagają regularnych wymian oleju; wyeksploatowane ciernie, zablokowane tłoki, spalony olej.
2.Przekładnia rozdzielcza (transfer case)– zużycie łożysk, uszczelniaczy, mechanicznych kół zębatych i synchronizatorów. Zbyt długa eksploatacja bez wymian oleju prowadzi do zatarć i awarii.
3.Wały napędowe, przeguby krzyżakowe i homokinetyczne– szczególnie narażone na zużycie w aucie używanym w off-roadzie; objawy to stuki, drgania i wycieki smaru.
4.Dyferencjały(przedni, tylny, środkowy) – elementy cierne, satelity, łożyska, zębniki. Wymagają okresowej kontroli poziomu oleju oraz eliminacji luzów.
5.Uszczelniacze, simmeringi– pękające z wiekiem uszczelnienia prowadzą do wycieków oleju i wtórnych uszkodzeń.
6.Czujniki elektroniczne(prędkości kół, położenia sprzęgieł, sterowniki) – wrażliwe na zabrudzenia, błoto i wodę, często generują błędy uniemożliwiające pracę napędu.

Na przyspieszone zużycie wpływa także korzystanie z różnego rozmiaru opon, przeciążenia, jazda w głębokim błocie lub wodzie oraz używanie zblokowanych mechanizmów podczas jazdy szosowej. Regularny serwis, zgodna z zaleceniami wymiana olejów i unikane przeciążeń znacznie wydłużają życie tych podzespołów.