Jakie funkcje napędu można wyłączyć przy pomocy VCDS

VCDS (VAG-COM Diagnostic System) jest jednym z najbardziej rozbudowanych narzędzi diagnostycznych dla samochodów grupy Volkswagen (VW, Audi, Skoda, Seat), umożliwiającym nie tylko odczyt i kasowanie błędów, ale także szczegółową konfigurację pracy napędu 4×4/AWD. Dzięki temu oprogramowaniu można modyfikować ustawienia wielu systemów wspierających napęd – zarówno dla jazdy off-roadowej, jak i w codziennej eksploatacji. Do najczęściej wyłączanych bądź zmienianych funkcji należą: EDL (Elektroniczna Blokada Mechanizmu Różnicowego), ASR (Anti Slip Regulation), TC (Traction Control) czy ESC (Electronic Stability Control). Wyłączenie EDL lub regulacja parametrów pracy tego podsystemu pomaga w trudnych warunkach terenowych, gdzie system bywa zbyt restrykcyjny i może utrudniać wydostanie pojazdu z głębokiego piachu lub błota. Podobnie wyłączanie kontroli trakcji/ASR pozwala na bardziej swobodną jazdę w grząskim terenie bez ciągłych ingerencji systemów elektronicznych ograniczających moc. Możliwość dezaktywacji ESC lub ograniczenie jego działania docenią osoby poruszające się po luźnych nawierzchniach – zbyt aktywna kontrola stabilności może wręcz uniemożliwiać efektywne przejechanie trudnych odcinków. Ponadto, przy pomocy VCDS można zmieniać parametry Haldexa (czas reakcji, ciśnienie pracy sprzęgła), aktywować lub dezaktywować funkcję „off road”, wprowadzać tryby „snow”, „sand” lub całkowicie wyłączyć niektóre systemy w wersjach przystosowanych do motorsportu i rajdów. Ważne, by każda taka operacja była świadoma – niewłaściwe ustawienie może doprowadzić do pogorszenia stabilności pojazdu na asfalcie i zwiększyć ryzyko awarii mechanizmów napędowych. Pełna konfiguracja wymaga wiedzy oraz znajomości możliwych konsekwencji takiej modyfikacji – ingerencja w systemy napędu zalecana jest tylko użytkownikom świadomym specyfiki systemu 4×4 w swoim aucie.