Jakie funkcje napędu są kodowalne komputerem

Nowoczesne systemy napędu na cztery koła oferują szeroki zakres funkcji, które można konfigurować lub kodować komputerowo – dzięki temu użytkownicy i serwisanci mogą dopasować pracę układu do własnych potrzeb lub specyfiki danego rynku. Kluczowe funkcje kodowalne to: ustawienia czułości dołączania napędu (w Haldex, xDrive, 4MATIC można zmieniać progowe wartości uślizgu kół wymagane do aktywacji tylnej osi), personalizowane tryby jazdy (komfort, off-road, sport, eco, snow), zmiana reakcji układu na sygnał z pedału gazu, kodowanie trybu pracy Hill Descent Control, Trail Mode czy systemów kontroli zjazdu. Kodowanie może obejmować również adaptację i reset uczenia się sprzęgieł wielopłytkowych, przestawianie zakresów pracy e-LSD i blokad dyferencjałów, a w hybrydach – rozdział momentu między silniki spalinowe i elektryczne. W pojazdach użytkowych możliwe bywa dostosowanie progu działania ASR, zmiana sposobu blokowania centralnego dyfra czy nawet włączenie lub wyłączenie funkcji Torque Vectoring. Najbardziej zaawansowane systemy pozwalają na aktualizację firmware’u napędu 4×4 przez interfejs serwisowy, co otwiera możliwości indywidualnej konfiguracji pod konkretnego użytkownika (np. ingerencja w reakcję napędu na holowanie przyczepy, jazdę w głębokim śniegu, customowe tryby off-road).