Współczesne samochody wyposażone są w systemy diagnostyki pokładowej OBD-II, które umożliwiają szybkie wykrycie problemów z układem zapłonowym. Najczęściej spotykane kody błędów to P0300 (wypadanie zapłonu losowe lub wielocylindrowe) oraz P0301, P0302, P0303, P0304 – oznaczające wypadanie zapłonu w konkretnym cylindrze. Inne typowe kody to P0350–P0354, które wskazują na problemy z obwodem cewki zapłonowej, a także P0365–P0369, dotyczące czujników położenia wału lub wałka rozrządu. Problemy z zapłonem mogą być również sygnalizowane przez kody dotyczące mieszanki paliwowo-powietrznej (P0171, P0172), czujników spalania stukowego (P0325–P0330) lub sondy lambda (P0130–P0141). Objawom tym towarzyszy najczęściej nierówna praca silnika, szarpanie, spadek mocy, trudności z rozruchem, falowanie obrotów oraz zapalanie się kontrolki „check engine”. Odczytanie kodów błędów za pomocą testera diagnostycznego pozwala precyzyjnie zlokalizować źródło problemu i podjąć odpowiednie działania naprawcze. Regularna diagnostyka komputerowa to podstawa sprawnej pracy układu zapłonowego i szybka reakcja na pierwsze objawy awarii.