Jakie marki stosują najtrwalsze napędy 4×4

Rynek motoryzacyjny oferuje szeroką gamę napędów 4×4, ale nie wszystkie systemy są równie trwałe i bezawaryjne. Marki rozpoznawalne z niezawodnych napędów powstały na bazie lat doświadczeń w ekstremalnych warunkach, rajdach terenowych czy użytku profesjonalnym.

Czołowe marki i ich rozwiązania:
-Toyota– Systemy 4×4 stosowane w Land Cruiserze, Hiluxie czy 4Runnerze słyną z trwałości mechanicznej, odporności na zaniedbania serwisowe i prostoty konstrukcji. Wersje z klasycznym napędem stałym, przekładnią redukcyjną i blokadami dyferencjałów uchodzą za niemal nieśmiertelne.
-Mitsubishi– Super Select (stosowany np. w Pajero) łączy możliwości jazdy z napędem na wszystkie koła po asfalcie oraz klasyczny tryb sztywnego 4×4 do off-roadu.
-Suzuki– Modele Jimny, Vitara (szczególnie starsze wersje) – napęd trwały, prosty w budowie, o mocnych mostach i niezawodnym reduktorze.
-Land Rover– klasyczne Defendery, Discovery do 2004 r. – prosty stały napęd 4×4 i odporne mosty (po modernizacji zwiększono ilość elektroniki, przez co wzrosła awaryjność).
-Subaru– Stały napęd AWD w modelach z manualnymi skrzyniami uchodzi za długowieczny, jeśli jest serwisowany.
-Mercedes-Benz– Klasa G, starsze ML i GL, systemy 4MATIC (w wersjach terenowych) są uznane za wytrzymałe, ale serwis i części są drogie.

Najwięcej problemów sprawiają napędy 4×4 nowoczesnych crossoverów z wielotarczowymi sprzęgłami (Haldex, viscous), które, choć skuteczne na śliskim, są mniej odporne na zaniedbania serwisowe i off-road. Klucz do trwałości to dobry projekt i regularna, zgodna z zaleceniami konserwacja.