Jakie normy emisji spalin wymagają stosowania AdBlue

AdBlue i systemy SCR stały się nieodłącznym elementem nowoczesnych silników diesla w odpowiedzi na zaostrzenie norm emisji spalin w Unii Europejskiej i innych regionach świata. Pierwszą normą, która w praktyce wymusiła stosowanie AdBlue w samochodach ciężarowych, była Euro 4 (wprowadzona w 2005 roku), jednak powszechne wdrożenie systemów SCR nastąpiło wraz z wejściem w życie normy Euro 5 (2009 rok) i zwłaszcza Euro 6 (od września 2014 roku dla aut osobowych). Norma Euro 6 znacząco ograniczyła dopuszczalny poziom emisji tlenków azotu (NOx) – do wartości, których nie da się osiągnąć wyłącznie przez modyfikacje silnika czy zastosowanie filtra cząstek stałych (DPF). W efekcie, większość nowych samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych z silnikiem diesla została wyposażona w system SCR i wymaga regularnego uzupełniania AdBlue. W USA odpowiednikiem Euro 6 są normy EPA Tier 2 Bin 5 oraz Tier 3, które również wymuszają stosowanie technologii SCR w pojazdach ciężarowych i osobowych. AdBlue jest także wymagane w pojazdach spełniających normy Euro VI dla autobusów i ciężarówek oraz w maszynach budowlanych i rolniczych podlegających przepisom Stage IV i V. Stosowanie AdBlue pozwala na redukcję emisji NOx nawet o 90%, co jest kluczowe dla spełnienia rygorystycznych wymagań środowiskowych.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: