Jakie objawy daje czujnik ciśnienia doładowania z opóźnieniem

Czujnik ciśnienia doładowania (MAP/BAR sensor) jest kluczowym elementem układu turbodoładowania, którego zadaniem jest pomiar rzeczywistego ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym. Sygnały z czujnika są wykorzystywane przez ECU do sterowania pracą turbiny, zaworu upustowego, wtryskiwaczy i dawki paliwa. Gdy czujnik ten zaczyna reagować z opóźnieniem – czyli rejestruje zmiany ciśnienia wolniej niż rzeczywistość – powoduje to szereg zaburzeń w pracy silnika. Najbardziej typowymi objawami są „turbo-dziura” (opóźnione reagowanie silnika na gaz), spadki mocy podczas przyspieszania, falowanie obrotów, głośniejsze działanie turbiny, trudności z wejściem w wyższe partie obrotów oraz powolna reakcja na zmianę obciążenia. Zdarza się, że przy gwałtownym dodaniu gazu nie pojawia się spodziewane przyspieszenie, a auto reaguje z wyraźnym opóźnieniem. Objawem może być również zwiększone zużycie paliwa i dymienie spalin (zbyt bogata lub zbyt uboga mieszanka). Systemy diagnostyczne często rejestrują błędy związane z „nieoczekiwanym ciśnieniem doładowania” lub „niezgodnością wartości MAP”. Przy dłuższej eksploatacji z uszkodzonym (spowolnionym) czujnikiem może dojść do awarii turbiny, nieprawidłowej pracy zaworu EGR i pogorszenia parametrów emisji. Problemy z czujnikiem MAP bywają trudne do wykrycia, bo opóźnienie narasta stopniowo wraz z zużyciem lub zanieczyszczeniem elementu pomiarowego. Jeśli auto wykazuje powyższe objawy, warto wykonać diagnostykę komputerową i porównać reakcję czujnika MAP podczas jazdy testowej z wartościami wzorcowymi.