Jakie objawy daje nieosiowość montażu sprzęgła?

Nieosiowość montażu sprzęgła, czyli niewłaściwe wycentrowanie tarczy względem wału i koła zamachowego, prowadzi do szeregu poważnych objawów. Najczęściej pojawiają się wibracje i bicie pedału sprzęgła podczas ruszania i zmiany biegów. Samochód może szarpać przy ruszaniu, a sprzęgło „brać” w bardzo wąskim zakresie ruchu pedału. W skrajnych przypadkach biegi wchodzą z oporem, pojawia się efekt „ciągnięcia” auta mimo wciśniętego sprzęgła lub nawet całkowity brak możliwości rozłączenia napędu. Nieosiowość może prowadzić do szybkiego zużycia lub uszkodzenia wieloklinu piasty tarczy, docisku, a także łożyska oporowego. Często pojawiają się także nietypowe dźwięki – szumy, stuki czy zgrzyty z okolic skrzyni biegów. W przypadku podejrzenia nieosiowości konieczna jest ponowna, precyzyjna instalacja sprzęgła z użyciem narzędzi centrujących.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: