Odpowiedni dobór oleju do kompresora mechanicznego to kluczowy element wpływający na jego trwałość, efektywność oraz bezawaryjną pracę przez wiele tysięcy kilometrów. Kompresory, zarówno śrubowe, tłokowe, spiralne (sprężarkowe), jak i specjalnie wykonywane do doładowania silników spalinowych, wymagają zastosowania wysokiej jakości środków smarnych o określonych parametrach. Podstawowym zadaniem oleju jest nie tylko smarowanie współpracujących powierzchni, lecz również chłodzenie, uszczelnianie, tłumienie drgań, a nawet oczyszczanie elementów wewnętrznych z drobin metalu. Do kompresorów mechanicznych najczęściej zaleca się stosowanie specjalnych olejów syntetycznych lub półsyntetycznych o wysokiej odporności na utlenianie, wysoką temperaturę pracy i minimalnej odparowalności. Ich lepkość powinna być dobrana indywidualnie do typu kompresora: najpopularniejsze są oleje z przedziału 46, 68 lub 100 wg klasyfikacji ISO VG. Niektóre kompresory wymagają środków o lepkości wg SAE 5W-50 lub 10W-60, szczególnie w zastosowaniach sportowych i w silnikach narażonych na wysokie temperatury pod maską. Równie istotne są dodatki – oleje do kompresorów zawierają inhibitory korozji, detergenty zapobiegające osadzaniu się zanieczyszczeń, a także dodatki poprawiające odporność na ścinanie. Nie należy stosować zwykłego oleju silnikowego ani olejów przekładniowych (chyba że zaleca to producent) – mogą one nie zapewniać wystarczającej ochrony przed temperaturą i wysokim ciśnieniem w trakcie pracy kompresora. Dla kompresorów typu Eaton lub śrubowych producenci często zalecają własne, markowe oleje, testowane pod kątem odporności na proces utleniania i właściwości smarnych nawet powyżej 200°C. Kluczowa jest też regularna wymiana oleju – w codziennych zastosowaniach co 15–30 tys. km, a w warunkach sportowych nawet częściej. Należy przy tym stosować filtry zalecane przez producenta kompresora. Stosowanie oleju o niewłaściwych parametrach prowadzi do powstawania osadów, wzmożonego tarcia, wzrostu temperatury oraz przyspieszonego zużycia łożysk i uszczelnień. Podsumowując, właściwy olej do kompresora to syntetyk wysokiej jakości, o stosownej lepkości, odporności termicznej i dodatkach przeciwzużyciowych – zawsze według wytycznych producenta urządzenia.