Komputer zarządzający napędem hybrydowym w nowoczesnych samochodach jest zaawansowanym układem elektronicznym, który w czasie rzeczywistym nadzoruje pracę setek czujników i aktuatorów. Jego podstawową funkcją jest zapewnienie maksymalnej efektywności energetycznej, bezpieczeństwa i wydajności zarówno samej baterii trakcyjnej, jak i układu napędowego. Do najważniejszych parametrów mierzonych przez komputer hybrydy należą: napięcie na poszczególnych ogniwach baterii (monitorowanie stanu zdrowia, wykrywanie słabych ogniw), temperatura baterii trakcyjnej (detekcja przegrzewania, aktywacja chłodzenia lub ograniczeń mocy), prąd ładowania i rozładowania (analiza obciążenia i optymalizacja regeneracji energii), poziom naładowania baterii (SOC – State of Charge), temperatura silnika benzynowego i elektrycznego, prędkość obrotowa wałów i kół (sterowanie płynnymi przejściami napędów), pozycja pedału gazu i hamulca, aktywność systemów rekuperacji oraz siła odzyskiwania energii podczas hamowania, natężenie przepływu powietrza w wentylacji baterii, parametry pracy falowników i przetwornic. Oprócz tego hybrydowy ECU nieustannie analizuje wartości dotyczące klimatyzacji, temperatury otoczenia, pracy pompy wspomagania czy zapotrzebowania na moc ze strony układów pomocniczych (np. oświetlenia, ogrzewania). Wszystko to zgrywa się z danymi ze sterownika silnika spalinowego (ECU ICE), by uzyskać idealny balans między napędem elektrycznym a konwencjonalnym. Zaawansowane systemy komputerowe potrafią również uczyć się stylu jazdy kierowcy, przewidywać zapotrzebowanie na energię oraz identyfikować potencjalne usterki – na podstawie odchyleń od normy automatycznie generują ostrzeżenia lub ograniczają moc/wydajność układu napędowego. Komputer hybrydy jest więc centralnym „mózgiem”, którego precyzyjna diagnostyka decyduje o osiągach, bezpieczeństwie i realnej trwałości napędu.