Jakie przeguby wytrzymują tuning mechaniczny silnika?

Tuning mechaniczny silnika to działanie, które ma na celu zwiększenie mocy i momentu obrotowego jednostki napędowej – często znacznie powyżej wartości fabrycznych. Choć modyfikacje takie jak montaż większej turbiny, zmiana oprogramowania sterującego silnikiem, wtryskiwaczy czy intercoolera wpływają głównie na samą jednostkę, to skutki ich pracy odczuwają również wszystkie podzespoły przeniesienia napędu. Na pierwszej linii przeciążenia znajdują się przeguby homokinetyczne, których zadaniem jest przeniesienie momentu obrotowego z półosi na koła. W standardowej konfiguracji są one zaprojektowane z pewnym zapasem wytrzymałości, jednak w przypadku mocnego tuningu mogą nie podołać nowym wymaganiom.

Pierwszą grupą przegubów, które najczęściej wytrzymują tuning, są modele fabrycznie montowane w sportowych wersjach danej serii – na przykład w wersjach GTI, VRS, OPC, ST czy R. Takie przeguby są z reguły wykonane z lepszych materiałów, mają grubsze kulki, mocniejsze bieżnie oraz lepiej uszczelnione manżety. Również same półosie w takich wersjach bywają sztywniejsze i lepiej wyważone. Wielu tunerów bazuje właśnie na rozwiązaniach z mocniejszych wersji danego modelu – wykonując tzw. swap półosi i przegubów z silniejszej odmiany.

Drugim rozwiązaniem są przeguby typu HD, czyli wzmocnione części oferowane przez niezależnych producentów tuningowych. Są one dostępne zarówno jako kompletne zestawy półosi z przegubami, jak i same przeguby zewnętrzne lub wewnętrzne. Firmy specjalizujące się w takich częściach oferują produkty o zwiększonej odporności na uderzenia, zgrzyty oraz pracę pod dużym kątem. Wzmocnione przeguby mają często dodatkowo hartowane elementy, inne kąty pracy kul i bieżni oraz są wypełnione specjalnym smarem o zwiększonej odporności na temperaturę i ciśnienie.

W tuningu aut z napędem na cztery koła warto też zwrócić uwagę na przeguby znajdujące się w tylnej części napędu. Często są one pomijane, a to właśnie tam trafia coraz większa część momentu obrotowego – zwłaszcza po ingerencji w systemy sterujące rozdziałem napędu. Przeguby tylne powinny być tak samo mocne, jak przednie, szczególnie jeśli auto ma być wykorzystywane w wyścigach, driftcie lub w sportowej jeździe po drogach publicznych.

Niektórzy tunerzy decydują się również na zamontowanie półosi i przegubów z samochodów dostawczych lub SUV-ów, które mają większą wytrzymałość fabryczną. Wymaga to jednak zazwyczaj przeróbek mocowań i długości półosi, co nie zawsze jest opłacalne. Takie rozwiązanie sprawdza się raczej w projektach ekstremalnych, gdzie seryjna technologia zupełnie nie przystaje do osiągów auta.

Na końcu warto wspomnieć o samej technice jazdy. Nawet najlepszy przegub nie wytrzyma nagłych szarpnięć, zrywów z miejsca czy ruszania z pełną mocą przy skręconych kołach. Nawet w autach przygotowanych do motorsportu stosuje się techniki chroniące przeguby, takie jak ograniczanie momentu na pierwszym biegu, odpowiednie mapowanie ECU czy unikanie tzw. launch control na zimnym układzie napędowym.

Podsumowując – tuning mechaniczny wymaga odpowiedniego przygotowania także przegubów. Najlepszym wyborem są przeguby z mocniejszych wersji danego modelu lub wzmocnione zestawy od uznanych producentów. Stosując takie komponenty, można cieszyć się zwiększoną mocą bez obaw o awarie napędu, o ile zachowa się również odpowiednią kulturę użytkowania i regularny serwis tych elementów.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: