Jakie są błędy napinacza pasa w Renault

Napinacze pasów bezpieczeństwa w samochodach Renault to elementy, które w razie zderzenia aktywują ładunek pirotechniczny, mocno napinając pas i zapewniając lepsze przytrzymanie ciała kierowcy lub pasażera. Jednak nawet w autach tej marki system napinaczy nie jest wolny od awarii, które objawiają się specyficznymi błędami diagnostycznymi lub kontrolką poduszek na desce rozdzielczej. Do najczęstszych błędów należą: „przerwa w obwodzie napinacza pasa”, „zwarcie do plusa/minusa na obwodzie napinacza”, „zbyt duża rezystancja/za mała rezystancja”, „błąd komunikacji napinacza”, „zablokowany napinacz”, „niedostateczna inicjacja napinacza”. Objawy to kontrolka airbag świecąca się zaraz po włączeniu zapłonu i zapisany kod błędu w sterowniku SRS. Typowe przyczyny to uszkodzenie wiązki pod fotelem (gniazda narażone na korozję lub poluzowanie przy przesuwaniu fotela), zatarcie mechanizmu, zerwanie przewodu łączącego napinacz z komputerem SRS (np. po powodzi, zalaniu auta), awaria ładunku pirotechnicznego (brak odpowiedniego styku/czujnika) lub błędna adaptacja po naprawie (żółte konektory źle zainstalowane, stare złącza po regeneracji). Często, szczególnie w modelach z systemem podwójnych napinaczy, powoduje to konieczność wymiany obu elementów. Warto wiedzieć, że nawet „niewielkie” błędy uniemożliwiają uruchomienie całego systemu poduszek i napinaczy – SRS przechodzi w tryb awaryjny. Naprawa wymaga odczytania kodu DTC specjalistycznym urządzeniem (np. CLIP), skasowania błędu po wymianie wiązki, napinacza lub samego sterownika oraz dokładnego testu oporności przewodów (4,5–6 Ω to typowa wartość). Nie wolno prowizorycznie omijać napinacza rezystorem – grozi to utratą ochrony i odmową działania SRS w razie wypadku. Diagnostyka tych systemów jest kluczowa dla bezpieczeństwa – nie ignoruj żadnej lampki czy komunikatu związanego z airbagiem.