Czujnik ciśnienia różnicowego przy filtrze DPF (Diesel Particulate Filter) to kluczowy element systemu oczyszczania spalin w nowoczesnych silnikach wysokoprężnych. Jego zadaniem jest monitorowanie różnicy ciśnienia przed i za filtrem, co pozwala ocenić stopień jego zapełnienia i zainicjować proces regeneracji. Najczęstsze problemy z czujnikiem ciśnienia przy DPF to błędne wskazania, całkowity brak sygnału lub zbyt wysokie/za niskie wartości ciśnienia. Jedną z głównych przyczyn jest zapchanie lub nieszczelność przewodów podciśnieniowych łączących czujnik z filtrem – osadzający się popiół, sadza czy kondensat mogą blokować przewody, prowadząc do fałszywych odczytów. Kolejnym problemem jest uszkodzenie samego czujnika – może dojść do korozji styków, zwarcia, przepalenia elementów elektronicznych lub mechanicznego uszkodzenia obudowy. Objawami awarii czujnika są najczęściej: zapalenie się kontrolki check engine, komunikaty o błędzie DPF, przejście silnika w tryb awaryjny (spadek mocy), niemożność dokończenia procesu regeneracji lub jej zbyt częste uruchamianie. Błędne wskazania czujnika mogą prowadzić do niepotrzebnych prób wypalania filtra, szybszego zużycia paliwa, a nawet do trwałego uszkodzenia DPF i konieczności jego wymiany. W niektórych przypadkach czujnik może wskazywać zbyt niskie ciśnienie nawet przy zapchanym filtrze, co prowadzi do braku regeneracji i narastania problemu. Regularna kontrola stanu przewodów, czyszczenie i wymiana czujnika w razie potrzeby to klucz do bezproblemowej pracy układu DPF. W przypadku pojawienia się objawów awarii konieczna jest diagnostyka komputerowa, sprawdzenie parametrów pracy czujnika i – jeśli to konieczne – jego wymiana. kategoria „Filtry i układy oczyszczania”.