Systemy radarowe w samochodach, będące podstawą działania aktywnego tempomatu, systemów ostrzegania o kolizji czy asystentów pasa ruchu, to zaawansowane technologicznie układy, które znacząco zwiększają bezpieczeństwo jazdy. Jednak, jak każda elektronika, są podatne na określone typy usterek. Najczęstsze problemy dotyczą uszkodzeń mechanicznych głowicy radarowej, które mogą wystąpić po kolizji, uderzeniu kamieniem lub nieprawidłowym montażu zderzaka. Zabrudzenie, oblodzenie lub zaklejenie osłony radaru powoduje fałszywe alarmy lub brak reakcji systemu. Kolejną typową usterką są awarie oprogramowania i błędy komunikacji na szynie CAN, które prowadzą do wyłączania się funkcji radarowych lub pojawiania się komunikatów o awarii na ekranie komputera pokładowego. Problemy mogą wynikać także z uszkodzenia przewodów, wtyczek lub modułów sterujących, często na skutek wilgoci, korozji lub nieprawidłowych napraw blacharskich. Po wymianie lub naprawie elementów przodu pojazdu, takich jak zderzak czy atrapa chłodnicy, konieczna jest kalibracja radaru – jej brak skutkuje nieprawidłowym wykrywaniem przeszkód, opóźnionymi reakcjami lub brakiem działania systemu. Objawy usterek to m.in. komunikaty o ograniczonej funkcjonalności, wyłączanie aktywnego tempomatu, brak ostrzeżeń o kolizji czy nieprawidłowe działanie asystentów jazdy. Regularna diagnostyka, czyszczenie osłon radaru i profesjonalna kalibracja po naprawach to klucz do niezawodności systemów radarowych i bezpieczeństwa na drodze.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Jakie są najczęstsze usterki w systemach radarowych?