Jakie są normy bezpieczeństwa dla poduszek regenerowanych

Poduszki powietrzne są jednym z kluczowych elementów bezpieczeństwa biernego we współczesnych samochodach, a ich prawidłowe działanie bywa decydujące dla życia i zdrowia pasażerów. W przypadku poduszek regenerowanych (odnawianych, naprawianych) obowiązują szczegółowe normy, które mają na celu zapewnienie jakości i bezpieczeństwa porównywanego z oryginalnymi modułami fabrycznymi. W Unii Europejskiej przyjęło się, że każda poduszka (także regenerowana) musi spełnić normy homologacyjne ECE-R94 oraz ECE-R95 dotyczące systemów poduszek i napinaczy pasów. Firmy zajmujące się profesjonalną regeneracją muszą prowadzić proces pod ścisłym nadzorem: stosować oryginalne lub atestowane zamienniki komponentów pirotechnicznych, przeprowadzać testy elektryczne i rezystancyjne według wytycznych producenta, dokumentować proces naprawy oraz oznaczyć produkt informacją o regeneracji. Bardzo ważne jest, aby można było prześledzić pełen łańcuch użytych komponentów, a każda sztuka miała wystawiony raport/test z podanym zakresem użycia. W wielu krajach, w tym Polsce, montaż poduszki regenerowanej w pojeździe eksploatowanym na drogach publicznych dopuszcza się wyłącznie wtedy, jeśli podzespół uzyskał certyfikat niezależnej jednostki badawczej oraz pozytywnie przeszedł test rezystancji, komunikacji i – jeśli to możliwe – funkcjonalności. Dodatkowo, przegląd techniczny po montażu powinien być potwierdzony stosownym protokołem diagnostycznym, a zlecenie naprawy powierzone wyłącznie świadomemu ryzyka klientowi. Montaż poduszki bez jasnej historii, numeru, testów lub oznaczenia producenta grozi utratą homologacji pojazdu i odpowiedzialnością prawną właściciela.