Jakie są objawy nieprawidłowego kąta wyprzedzenia zapłonu?

Nieprawidłowy kąt wyprzedzenia zapłonu to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pracę silnika, jego osiągi i trwałość. Zbyt wczesny zapłon powoduje spalanie stukowe, metaliczne stuki, przegrzewanie silnika, wzrost zużycia paliwa i ryzyko uszkodzenia tłoków oraz zaworów. Objawia się to również szarpaniem podczas przyspieszania, nierówną pracą na biegu jałowym i trudnościami z rozruchem. Zbyt późny zapłon prowadzi do spadku mocy, wzrostu emisji spalin, przegrzewania katalizatora (bo część mieszanki dopala się w wydechu), falowania obrotów i dymienia z rury wydechowej. W obu przypadkach komputer silnika może rejestrować błędy, a na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka check engine. Długotrwała jazda z nieprawidłowym kątem zapłonu prowadzi do poważnych uszkodzeń mechanicznych, wzrostu zużycia paliwa i szybkiego zużycia świec. Regularna diagnostyka, korzystanie z wysokiej jakości paliwa i dbałość o sprawność układu zapłonowego są kluczowe dla utrzymania prawidłowego kąta wyprzedzenia zapłonu i bezawaryjnej pracy silnika.