Filtr OPF (Otto Particulate Filter, znany też jako GPF) pracuje prawidłowo tylko w określonym zakresie temperatur. Nieprawidłowa temperatura pracy – zarówno zbyt niska, jak i zbyt wysoka – prowadzi do szeregu objawów i problemów z układem wydechowym oraz silnikiem. Zbyt niska temperatura powoduje, że zgromadzona sadza nie jest skutecznie wypalana, co prowadzi do szybkiego zapychania filtra. Objawami są spadek mocy, wzrost zużycia paliwa, częstsze próby regeneracji oraz pojawienie się kontrolki silnika lub komunikatu o problemie z układem wydechowym. Z kolei zbyt wysoka temperatura pracy OPF może prowadzić do przegrzania i uszkodzenia struktury ceramicznej filtra. W takim przypadku pojawiają się intensywne dymienie, nietypowe dźwięki z wydechu (bulgotanie, metaliczne odgłosy), a nawet przejście silnika w tryb awaryjny. Długotrwała praca w nieprawidłowej temperaturze może skutkować trwałym uszkodzeniem OPF, katalizatora oraz innych elementów układu wydechowego. Regularna diagnostyka, monitorowanie temperatury spalin oraz dbanie o prawidłową eksploatację auta (unikanie wyłącznie krótkich tras, stosowanie odpowiedniego paliwa i oleju) to podstawa utrzymania sprawności filtra OPF.