Szyna wtryskowa, zwana również listwą paliwową, pełni funkcję bufora, który stabilizuje ciśnienie dostarczanego paliwa do wtryskiwaczy. Jeżeli ciśnienie w tym obszarze nie jest stabilne, cały proces spalania zostaje zakłócony. Objawy zaczynają się zazwyczaj od trudności z rozruchem – silnik kręci, ale nie odpala od razu, ponieważ wtryski nie dostają odpowiedniej ilości paliwa. Kolejnym etapem są nierówne obroty, wyczuwalne zwłaszcza na biegu jałowym oraz podczas przyspieszania. Samochód może reagować z opóźnieniem na gaz, a momentami odczuwa się jakby tracił moc. Przy szybkich zmianach obciążenia – np. podczas wyprzedzania – niestabilność ciśnienia może objawiać się szarpnięciami lub chwilowym „dławieniem się” silnika. W układach z nowoczesnym common rail objawy takie są łatwe do wychwycenia w czasie diagnostyki komputerowej – widoczne są odchyłki w wartościach rzeczywistego i oczekiwanego ciśnienia paliwa. W przypadku utrzymujących się różnic, sterownik może ograniczać moc lub wprowadzać korekty, które jedynie maskują problem, ale go nie rozwiązują. Przyczyną niestabilnego ciśnienia może być zużyta pompa wysokiego ciśnienia, nieszczelny zawór regulujący, uszkodzony czujnik ciśnienia lub zapowietrzenie układu. W niektórych przypadkach winny jest zawór przelewowy, który nie utrzymuje ciśnienia w listwie i przepuszcza paliwo zbyt szybko do powrotu. Rozwiązaniem problemu bywa często wymiana kilku elementów układu paliwowego, ale pierwszym krokiem powinna być dokładna analiza pracy całego systemu w różnych warunkach drogowych.
Strona główna Poradniki Układ paliwowy Jakie są objawy niestabilnego ciśnienia na szynie wtryskowej?