Najbardziej charakterystycznym objawem przegrzania uszczelki pod głowicą jest pojawienie się białego lub niebieskawego dymu z wydechu. Wynika to z przedostawania się płynu chłodniczego do komory spalania, gdzie ulega on spaleniu razem z mieszanką paliwowo-powietrzną. Dym ten jest szczególnie widoczny podczas rozruchu silnika oraz przy gwałtownym przyspieszaniu.
Kolejnym sygnałem jest szybki spadek poziomu płynu chłodniczego bez widocznych wycieków na zewnątrz pojazdu. Jeśli regularnie trzeba dolewać płyn do chłodnicy, a nie widać śladów wycieku pod samochodem, może to oznaczać, że płyn przedostaje się do cylindrów przez uszkodzoną uszczelkę.
Wzrost temperatury pracy silnika to kolejny objaw przegrzania uszczelki. Wskaźnik temperatury na desce rozdzielczej może często wskazywać wartości bliskie czerwonej strefie, a w skrajnych przypadkach może dojść do zagotowania płynu chłodniczego.
Obecność oleju w płynie chłodniczym lub płynu chłodniczego w oleju silnikowym to bardzo niepokojący symptom. W zbiorniczku wyrównawczym lub pod korkiem oleju można zauważyć charakterystyczny biały, mleczny osad, który świadczy o mieszaniu się obu cieczy. Jest to efekt utraty szczelności przez uszczelkę.
Przegrzanie uszczelki pod głowicą może powodować również spadek mocy silnika, nierówną pracę na biegu jałowym, szarpanie podczas przyspieszania oraz trudności z rozruchem. Silnik może także pracować głośniej, a z układu wydechowego mogą dobiegać nietypowe odgłosy.
W niektórych przypadkach pojawia się także przegrzewanie się silnika, a na desce rozdzielczej zapala się kontrolka „check engine”. Dodatkowo, mogą występować pęcherzyki powietrza w układzie chłodzenia, które objawiają się bulgotaniem w zbiorniczku wyrównawczym.
Podsumowując, objawy przegrzania uszczelki pod głowicą to: biały dym z wydechu, spadek poziomu płynu chłodniczego, wzrost temperatury silnika, obecność oleju w płynie chłodniczym, spadek mocy, nierówna praca silnika oraz trudności z rozruchem. Szybka diagnostyka i naprawa są niezbędne, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń silnika i kosztownych napraw.