Przesunięty punkt łapania sprzęgła to sytuacja, w której sprzęgło zaczyna „brać” bardzo wysoko lub bardzo nisko na skali ruchu pedału. Wysokie branie sprzęgła jest najczęściej objawem zużycia okładzin tarczy – im cieńsza tarcza, tym bardziej docisk musi się przysunąć do koła zamachowego, by przekazać napęd. Na początku objawia się to dyskomfortem podczas jazdy, a z czasem prowadzi do ślizgania się sprzęgła, spadku mocy przy przyspieszaniu i problemów z ruszaniem pod obciążeniem. Niskie branie sprzęgła, czyli ruszanie auta już przy minimalnym odpuszczeniu pedału, może być efektem uszkodzenia docisku, zapowietrzenia układu hydraulicznego lub problemów z regulacją linki. Oba przypadki mogą prowadzić do trudności z płynną zmianą biegów, szarpania przy ruszaniu i szybkiego zużycia synchronizatorów w skrzyni biegów. Dodatkowe objawy to zwiększony skok pedału, utrata mocy przy zmianie biegów oraz charakterystyczny zapach spalenizny po gwałtownym ruszaniu. Jeśli zauważysz, że punkt łapania sprzęgła przesunął się znacznie w stosunku do wcześniejszej pracy, warto jak najszybciej skontrolować stan tarczy, docisku i układu wysprzęglania, aby uniknąć poważniejszych awarii i kosztownych napraw.