Emulator airbag to urządzenie stosowane najczęściej w celu „oszukania” sterownika SRS po wymianie poduszki na nową, zamontowaniu fotelika dziecięcego lub przy tymczasowym wyłączeniu airbagów, np. w samochodach powypadkowych lub wyścigowych. Uszkodzenie emulatora może skutkować brakiem ochrony w razie realnej kolizji, ale także powodować trudne do zdiagnozowania błędy. Najbardziej oczywistym objawem jest ciągła obecność kontrolki airbag na desce rozdzielczej – komputer nie wykrywa wymaganej rezystancji w danym obwodzie i rejestruje błąd układu SRS. Zdarza się, że przy uszkodzonym emulatorze kontrolka zapala się tylko czasowo, wraz ze zmianami temperatury lub wilgotności w kabinie. Innym objawem mogą być sporadyczne informacje o aktywacji lub dezaktywacji airbaga, nieprawidłowe dane z czujników zderzeniowych lub całkowite wyłączenie funkcji ochronnych po stronie zainstalowanego emulatora – np. brak aktywacji napinaczy pasów. Komputer może wyświetlać niejasne lub błędne kody diagnostyczne (przerwa w obwodzie, zwarcie, błąd rezystancji), a system SRS wchodzić w tryb awaryjny, dezaktywując sprawne poduszki lub napinacze. Niekiedy przy próbach resetu błędów emulator nie pozwala na skuteczne wykasowanie kodów, a diagnostyka warsztatowa nie jest w stanie odnaleźć logicznej przyczyny problemu. Objawom uszkodzonego emulatora mogą towarzyszyć też dźwięki kliknięcia lub cykliczne trzaski przekaźników w centralce SRS oraz cykliczne komunikaty o „awarii poduszki” mimo braku fizycznego uszkodzenia podzespołu. Zaleca się, by wszelkie symptomy nieprawidłowej pracy emulatora traktować bardzo poważnie i niezwłocznie skonsultować z profesjonalnym serwisem wyposażonym w odpowiednią diagnostykę komputerową – tylko fachowiec jest w stanie zdiagnozować źródło problemów i zapewnić pełną ochronę bezpieczeństwa biernego w samochodzie.