Jakie są objawy uszkodzonej pompy wody?

Pompa wody to jeden z najważniejszych elementów układu chłodzenia silnika. To właśnie ona odpowiada za ciągły obieg płynu chłodniczego, który odbiera nadmiar ciepła z silnika i przekazuje je do chłodnicy, gdzie zostaje rozproszony. Bez sprawnie działającej pompy, nawet najbardziej zaawansowany układ chłodzenia przestaje spełniać swoje zadanie, co szybko prowadzi do przegrzewania jednostki napędowej. Objawy uszkodzenia pompy wody nie zawsze są oczywiste, ale ich ignorowanie może zakończyć się …

Jednym z pierwszych symptomów awarii pompy wody jest podnoszenie się temperatury silnika mimo prawidłowego poziomu płynu chłodniczego. Wskazówka na desce rozdzielczej może zacząć szybciej wspinać się ku czerwonej strefie, szczególnie podczas jazdy miejskiej, w korkach lub pod górę. Brak cyrkulacji płynu sprawia, że gorący płyn zalega w bloku silnika i głowicy, zamiast trafiać do chłodnicy. Czasem problem ten nasila się przy wyłączonej klimatyzacji, kiedy wentylator chłodnicy nie pracuje ciągle.

Kolejnym charakterystycznym objawem jest brak ogrzewania w kabinie mimo rozgrzanego silnika. Dzieje się tak, ponieważ nagrzewnica również korzysta z obiegu płynu chłodniczego. Jeśli pompa nie pracuje, ciepło nie trafia do wnętrza auta, co objawia się zimnym nawiewem przy ustawionej wysokiej temperaturze.

Czasem można również zauważyć wyciek płynu spod maski. W przypadku pomp z uszczelnieniem mechanicznym, zużycie lub pęknięcie uszczelniacza może prowadzić do wycieku przez otwór kontrolny obudowy. Warto zajrzeć pod auto i sprawdzić, czy w okolicach paska osprzętu, napędu pompy lub pod zbiornikiem wyrównawczym nie ma plam koloru różowego, niebieskiego lub zielonego – to może być właśnie ślad po płynie chłodniczym.

Innym objawem może być głośna praca samej pompy – szczególnie jeśli doszło do zużycia łożysk. Charakterystyczne wycie, chrobotanie lub szum pojawiający się w rytm obrotów silnika może świadczyć o problemie z wirnikiem lub napędem pompy. W skrajnych przypadkach pompa może całkowicie się zablokować lub nawet rozpaść mechanicznie, co w efekcie powoduje natychmiastowe przegrzanie silnika.

Niektóre nowoczesne pompy wyposażone są w sterowanie elektroniczne, które reguluje ich pracę w zależności od zapotrzebowania cieplnego. W takim przypadku awaria może objawiać się także błędami zapisanymi w sterowniku silnika, spadkiem mocy lub trybem awaryjnym.

Warto pamiętać, że objawy uszkodzonej pompy mogą być mylone z awariami termostatu, zapowietrzeniem układu lub ubytkami płynu. Dlatego diagnoza powinna być dokładna i oparta na obserwacji wszystkich objawów łącznie. Tylko szybkie rozpoznanie i wymiana pompy w odpowiednim momencie może uchronić silnik przed kosztownym przegrzaniem i uszkodzeniem uszczelki pod głowicą lub nawet zatarciem jednostki.