Zanik iskry podczas rozruchu silnika to jeden z najpoważniejszych problemów, z jakimi może zmierzyć się kierowca pojazdu z silnikiem benzynowym. Objawy tej usterki są bardzo wyraźne i mogą pojawiać się zarówno nagle, jak i narastać stopniowo. Najbardziej charakterystycznym symptomem jest brak reakcji silnika na próbę uruchomienia – rozrusznik kręci, ale silnik nie podejmuje pracy. Często towarzyszy temu brak charakterystycznego „łapania” na którymkolwiek cylindrze. W niektórych przypadkach, szczególnie gdy zanik iskry jest chwilowy lub dotyczy tylko części cylindrów, silnik może odpalić, ale pracuje bardzo nierówno, szarpie, dusi się lub gaśnie zaraz po rozruchu. Dodatkowo można zaobserwować intensywny zapach niespalonego paliwa z wydechu, ponieważ mieszanka nie zostaje zapalona i trafia do układu wydechowego. W nowoczesnych samochodach komputer pokładowy może zarejestrować błędy dotyczące układu zapłonowego, czujnika położenia wału, cewek czy przewodów, a na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka „check engine”. Często przyczyną zaniku iskry jest awaria czujnika położenia wału, uszkodzenie cewki, przewodów zapłonowych, modułu zapłonowego lub problem z masą. Warto pamiętać, że zanik iskry może być również skutkiem zalania układu zapłonowego wodą po myciu silnika, zwarcia w instalacji elektrycznej, uszkodzenia stacyjki lub błędów w sterowniku silnika. Diagnozując problem, należy sprawdzić obecność iskry na świecach, stan przewodów, cewki, czujników oraz napięcie zasilające układ zapłonowy. Regularna konserwacja i szybka reakcja na pierwsze objawy pozwalają uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw.