Jakie są objawy zapowietrzenia nagrzewnicy?

Nagrzewnica, choć często niedoceniana, odgrywa ważną rolę nie tylko w zapewnianiu komfortu termicznego w kabinie pojazdu, ale także w ogólnym obiegu układu chłodzenia. Zapowietrzenie tego elementu może skutkować nie tylko brakiem ogrzewania we wnętrzu, ale również zakłóceniami w działaniu całego systemu chłodzącego. Objawy są zróżnicowane i mogą pojawiać się zarówno pojedynczo, jak i w połączeniu, w zależności od stopnia i miejsca gromadzenia się powietrza.

Jednym z najbardziej charakterystycznych objawów zapowietrzenia nagrzewnicy jest słaba lub całkowity brak ogrzewania w kabinie, mimo że silnik osiąga prawidłową temperaturę pracy. W normalnych warunkach, po kilku minutach jazdy ciepłe powietrze powinno zacząć napływać do wnętrza auta. Jeśli tak się nie dzieje, może to oznaczać, że w nagrzewnicy nie krąży wystarczająca ilość gorącego płynu, ponieważ jego przepływ został zakłócony przez obecność pęcherzyków powietrza.

Kolejnym objawem może być nierówna temperatura powietrza wydobywającego się z nawiewów – raz jest ono ciepłe, innym razem zimne. Taki efekt wynika z nieprzewidywalnego przepływu cieczy chłodzącej, który w obecności powietrza nie jest stabilny. W skrajnych przypadkach, zamiast ciepłego powietrza, z nawiewów wydobywa się jedynie chłodne, co stanowi sygnał, że nagrzewnica została niemal całkowicie odcięta od obiegu.

W zapowietrzonym układzie mogą również pojawić się niepokojące dźwięki – charakterystyczne bulgotanie lub szumy dochodzące spod deski rozdzielczej, gdzie zwykle znajduje się nagrzewnica. Te odgłosy świadczą o przemieszczaniu się powietrza wewnątrz przewodów i nagrzewnicy. Czasami słychać je tylko przy rozruchu zimnego silnika, ale mogą też towarzyszyć pracy jednostki przez dłuższy czas, jeśli problem nie zostanie rozwiązany.

Zapowietrzenie nagrzewnicy może również wpływać na ogólną temperaturę silnika. Choć z pozoru układ chłodzenia nadal działa, obecność powietrza zakłóca jego efektywność, przez co może dochodzić do niekontrolowanych wahań temperatury. Czasami wskaźnik temperatury silnika wskazuje wartość wyższą niż zwykle, mimo że poziom płynu chłodniczego wydaje się prawidłowy. To efekt lokalnego przegrzewania spowodowanego brakiem odpowiedniego przepływu przez wszystkie elementy układu.

Podsumowując – objawy zapowietrzenia nagrzewnicy to najczęściej brak ogrzewania w kabinie, nierówna temperatura nawiewu, odgłosy bulgotania i niestabilna praca całego układu chłodzenia. Ich wystąpienie powinno być sygnałem do jak najszybszego odpowietrzenia układu, aby przywrócić prawidłowe warunki pracy silnika i komfort podróżowania.