Jakie są objawy zatkanej magistrali olejowej?

Zatkane magistrale olejowe to poważny problem, który może prowadzić do szybkiego uszkodzenia silnika. Magistrala olejowa to główny kanał rozprowadzający olej do wszystkich kluczowych punktów smarowania w silniku – wału korbowego, wałków rozrządu, popychaczy, turbosprężarki. Zatkanie magistrali najczęściej wynika z nagromadzenia nagaru, osadów, drobin metalu lub resztek uszczelek, które nie zostały usunięte podczas naprawy. Pierwszym objawem zatkania magistrali jest gwałtowny spadek ciśnienia oleju, widoczny na wskaźniku lub przez zapalenie się kontrolki ciśnienia. Silnik zaczyna pracować głośniej, pojawiają się metaliczne stuki, szczególnie po rozgrzaniu. W krótkim czasie dochodzi do przegrzewania się jednostki, spadku mocy, a nawet gaśnięcia silnika. W skrajnych przypadkach zatkanie magistrali prowadzi do całkowitego zatarcia silnika – brak smarowania powoduje zespawanie się ruchomych elementów. Dodatkowe objawy to: nierówna praca na biegu jałowym, trudności z rozruchem, wzrost temperatury oleju i cieczy chłodzącej, a także obecność opiłków w oleju. W przypadku podejrzenia zatkania magistrali konieczna jest natychmiastowa diagnostyka i demontaż silnika w celu oczyszczenia kanałów olejowych. Regularna wymiana oleju, filtrów i stosowanie wysokiej jakości środków smarnych to najlepsza profilaktyka. Ignorowanie objawów zatkanej magistrali prowadzi do nieodwracalnych uszkodzeń i bardzo wysokich kosztów naprawy.