Jakie są objawy złego doboru oleju do silnika z hydraulicznymi popychaczami?

Silniki z hydraulicznymi popychaczami zaworowymi są bardzo wrażliwe na jakość i lepkość stosowanego oleju. Zły dobór oleju – zbyt gęsty, zbyt rzadki lub niskiej jakości – prowadzi do szeregu niepożądanych objawów. Najczęstszym z nich jest charakterystyczny stukot popychaczy po rozruchu, który może utrzymywać się nawet po rozgrzaniu silnika. Zbyt gęsty olej utrudnia szybkie wypełnienie popychaczy, przez co zawory pracują z luzem i powodują hałas. Zbyt rzadki olej nie zapewnia odpowiedniego ciśnienia, co skutkuje niedostatecznym smarowaniem i szybkim zużyciem popychaczy. Objawami są także nierówna praca silnika na biegu jałowym, spadek mocy, wzrost zużycia paliwa oraz zapalająca się kontrolka ciśnienia oleju. W skrajnych przypadkach dochodzi do przyspieszonego zużycia wałka rozrządu, panewek i innych elementów układu rozrządu. Długotrwała jazda na nieodpowiednim oleju prowadzi do powstawania nagaru, osadów i zatarcia popychaczy. W silnikach z hydraulicznymi popychaczami zawsze należy stosować olej o lepkości i specyfikacji zalecanej przez producenta, regularnie go wymieniać i dbać o czystość układu smarowania.