Jakie są ograniczenia napędu 4×4 w autach miejskich

Napęd 4×4 kojarzony z terenówkami i SUV-ami coraz częściej pojawia się w autach miejskich i crossoverach. Niesie to wiele zalet, jak pewność prowadzenia w deszczu czy śniegu, lepsza trakcja ruszania na śliskim, ale też określone ograniczenia. Przede wszystkim większość tych systemów to układy dołączane automatycznie (AWD typu on-demand), a nie stały napęd jak w klasycznych terenówkach – tył załącza się tylko przy poślizgu lub ruszaniu, przez co dynamika jazdy na suchym asfalcie praktycznie się nie zmienia. Wady napędu 4×4 w mieście to: wyższa masa pojazdu (wyższe spalanie, słabsza zwrotność), większe zużycie opon, wyższe koszty eksploatacji (więcej elementów do serwisowania – oleje, przeguby, sprzęgła), oraz mniejsze prześwity względem aut typowo terenowych. Miejskie 4×4 rzadko mają mechaniczne blokady ani reduktory – wjazd na krawężnik, śliska jazda po śniegu jest zaletą, ale pokonywanie dużych dziur czy błota bez odpowiedniego ogumienia i doświadczenia grozi uszkodzeniami. Często wysoka eksploatacja napędu (np. przy niezgodności rozmiaru kół na osi) skutkuje awariami sprzęgła lub przegubów, a niewłaściwa jazda z aktywnymi systemami na suchym może uszkodzić transfer case. Do miasta napęd 4×4 jest pomocny, ale należy pamiętać o jego ograniczeniach technicznych i kosztowych.