Nieodpowiednie ciśnienie w obudowie filtra oleju to problem, który może prowadzić do poważnych uszkodzeń silnika i całego układu smarowania. Oznaki tego stanu są dość charakterystyczne. Pierwszym objawem jest zapalanie się kontrolki ciśnienia oleju na desce rozdzielczej – może ona świecić się stale lub migać podczas jazdy na wolnych obrotach. Kolejnym sygnałem jest głośniejsza praca silnika, stukot panewek, wałka rozrządu lub popychaczy zaworowych, a także metaliczne odgłosy podczas przyspieszania. Przy zbyt niskim ciśnieniu oleju może dojść do niedostatecznego smarowania elementów silnika, co prowadzi do ich przyspieszonego zużycia, przegrzewania i w skrajnych przypadkach do zatarcia. Zbyt wysokie ciśnienie w obudowie filtra oleju objawia się wyciekami oleju spod uszczelek, pęknięciem obudowy filtra lub otwarciem zaworu obejściowego (by-pass), przez co olej omija wkład filtracyjny i trafia do silnika nieoczyszczony. Może to prowadzić do powstawania nagaru, zatykania kanałów olejowych i uszkodzenia turbosprężarki. W przypadku podejrzenia nieodpowiedniego ciśnienia należy jak najszybciej sprawdzić stan filtra, poziom i jakość oleju, a także wykonać pomiar ciśnienia oleju manometrem. Regularna wymiana filtra i oleju oraz stosowanie produktów zalecanych przez producenta to podstawa niezawodnej pracy układu smarowania.
Strona główna Filtry w samochodzie Jakie są oznaki nieodpowiedniego ciśnienia w obudowie filtra oleju?